Hlavní projev na pietní akci Terezínské tryzny pronesl Jaroslav Kubera a okamžitě vyvolal vlnu kritiky. A to dokonce i na půdě Senátu, kde se proti němu postavila skupina senátorů. Co vlastně všechny tak pohoršilo? Nepochybně to bylo spojení tématu holokaustu s tématy současného politického boje. Je to ovšem nemístné?
Předseda Senátu PČR zmínil, že v současné společnosti narůstají tendence k totalitnímu uvažování, které ve spojení se lhostejností může k samotné totalitě vést. „Totalita, nesnášenlivost k jiné rase, k jinému názoru, může a má dnes zcela jinou podobu. Třeba zahalenou do slov ekologie, životní prostředí, rovnost pohlaví, politická korektnost a multikulturalismus,“ řekl předseda Senátu
Kde vzniká zlo?
Při návštěvě Terezína, Osvětimi a jiných míst holokaustu, kde půda křičí o zločinech, při pohledu na tisíce párů dětských bot, se ve vás zhmotní otázka: Jak se to jen mohlo stát? Kde se zrodilo zlo, které zavraždilo tolik nevinných lidí? Bylo toto běsnění jeho počátkem? Nepochybně ne. Projev předsedy Senátu vidí kořeny tohoto zla velmi hluboko, i proto považuji jeho projev za vhodný. Má totiž zásadní přesah, který bohužel dnešním zploštělým myslitelům uniká.
Spousta lidí by si přála, aby kořeny holokaustu sahaly mezi uniformované pány z SS, s lebkami na čepicích. Realita je však mnohem komplikovanější. Odpovědi se v českém prostředí originálně snaží dobrat ve své knize Jan Horník v knize Proč holokaust: Hitlerova mesianistická vražda. Zlo je sofistikované. Hitler nebyl žádný pomatenec, jak se ho snaží mnozí současníci vylíčit, ale byl schopným reprezentantem světonázoru, který nebyl v jeho době ojedinělý. Především byl Adolf Hitler přesvědčeným darwinistou a scientistou, který tento „vědecký“ přístup otrocky aplikoval na lidskou společnost. Původ člověka spojoval s Darwinovou teorií evoluce a mechanismem přírodního výběru, tedy jako souboj na život a na smrt, boj a samotnou sebezáchovu, v němž přežijí jen ti nejsilnější. Podhoubí holokaustu vzniklo v hlavách intelektuálů a mnoha vědeckých prominentů v 19. a 20. století. Bádání o rasách bylo předmětem seriózních debat intelektuálů. Eugenika a vědecký rasismus byl běžným diskurzem na univerzitách. Proč proti těmto „vědeckým antropologům“ někdo z politiků nepozvedl svůj hlas? Holokaust je pouze důsledkem těchto zhoubných myšlenek.
Ideje mají následky
Kubera ve svém projevu zmínil, že zde existují nové ideologie (ekologismus, genderový feminismus, atd.), které mohou, v případě lhostejnosti společnosti, vyústit v novou totalitu. Je to přemrštěné? Domnívám se, že není.
Co třeba taková rovnost pohlaví? Vždyť se přece nic neděje. K žádnému násilí nedochází. Opravdu? A co třeba základní feministický konstrukt, že muži mocensky ovládají ženy? (Záměrně přecházím nejnovější požadavky a výstřelky LGBT). Je skutečně nutné stavět kategorické soudy o celé společnosti a tvořit právní rámec státu na ideji, že muž se ženou svádí od počátku věků souboj o moc? V době 20. a 30. let se taktéž Židé nepronásledovali na ulicích, ale již o pár let byli vylučováni z veřejného prostoru. Jak to skončilo již víme.
Nepřipadají vám ty zmínky o vylučování z veřejného prostoru (naposledy u nás tento týden snaha znemožnit vystoupení australské spisovatelce Germaine Greer) či omezování podnikání jako něco povědomého? Že se to neděje? A co kauza britského filozofa Rogera Scrutona? Nebo vyhánění nepohodlných názorů z amerických univerzit? A vzpomínáte ještě na kauzu Rocca Buttiliogneho, který se nestal eurokomisařem pro své křesťanské názory na homosexuální chování? A co vyhnání řady nevhodných uživatelů z Facebooku, Twittru a YouTube (Paul Joseph Watson Milo Yiannopoulous nebo Alex Jones)? Nemluvě tom, že některým je dokonce znemožněno používat platební terminály. A nemoct používat v dnešní době platební kartu, to je hodně nepříjemné (stalo se Tommy Robinsonovi). Můžeme s některými jmenovanými nesouhlasit. Můžeme některé považovat přímo za odpudivé osoby. Ale kdo rozhodne, kdo je ještě OK a kdo už ne? A co když to zítra bud já nebo Vy? A proč má na to vylučování mít monopol krajní levice? Proto říkám: „Je suis Kubera.“
Jan Gregor
Autor je místopředsedou Aliance pro rodinu
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 . Děkujeme!