Sloupy a stromy…

Staroměstské náměstí s Mariánským sloupem barokní sloup se sochou Neposkvrněné Panny Marie (latinsky Immaculaty) a dalšími sochami na podstavci kolem sloupu.Po vzniku samostatného Československa dne 3. listopadu 1918 byl stržen rozvášněným davem, který ve sloupu spatřoval symbol svrženého habsburského režimu. Kostel svatého Mikuláše postaven v barokním slohu v letech 1732–1737 stavitelem Kiliánem Ignácem Dientzenhoferem. V letech 1870–1914 sloužil pravoslavné církvi, poté byl využíván jako posádkový kostel či skladiště. Od roku 1920 zde působí Církev československá husitská., Image: 164532987, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, SKILL historical

Někdy je cesta ke spravedlnosti opravdu dlouhá.  Církevní restituce se řešily skoro čtvrt století  – od listopadu 1989. Mariánský sloup ještě déle.  A když už to vypadá, že všechna povolení jsou tu a barokní klenot se vrátí na místo, odkud ho v roce 1918 strhl dav pod vedením žižkovského anarchisty Franty Sauera.  Jenže hlavu si postavil pirátský primátor Prahy Zdeněk Hřib a nařídil Městské policii akci zablokovat.

Stavitelé sloupu mají stavební povolení, magistrát jim ale nepovolil zábor a příjezdovou komunikaci. Tak se rozhodli, že tedy dobrá – stavba se skutečně bude provádět pouze na místě stavebního povolení a vše si tam přinesou ručně (váží 118 tun mimochodem).   Nepomohlo to. Hřib přikázal strážníkům zaparkovat na místo stavby jejich informační dodávku, sloužící obvykle turistům.  Když se bratr sochaře Petra Váni pokusil začít rozebírat dlažbu, na místě, kde má sloup stát, strážníci ho „zpacifikovali“. 

Za argumenty proti jsou obvyklé argumenty o rekatolizaci a tři sta letech habsburské nadvlády, pod kterou jsme trpěli. Přitom, říct, že mariánský sloup je symbolem rekatolizace není ani zjednodušení – je to prostě mylné. Sloup byl podstaven jako výraz díků za úspěšnou obranu Prahy před Švédy. Mimochodem, kdyby se tehdy Švédové probili přes Karlův most do Starého města, mohli jsme se rozloučit s hezkou řádkou památek, kterými se dnes Praha chlubí.  Ale i kdyby to byl symbol rekatolizace… Nebylo by to symbolické, že by vedle sebe stál symbol rekatolizace i symbol dekatolizace (Jan Hus)? Nebo (a to by už bylo přesnější) symbol katolický a husitský? Nebyly jsme ostatně zemí dvojího lidu? Neovlivnila nás obě tato vyznání hluboce a v podstatě nevyvratitelně navždy?

Mimochodem, ten dav chtěl naházet do Vltavy sochy z Karlova mostu. Zastavili je na poslední chvíli předáci Národního výboru. Kdyby se jim to povedlo, taky by primátor Hřib dnes přikázal městské policii zabránit jejich vyzvednout je ze dna Vltavy? A nebo by ty sochy nechal odstranit jako symbol habsburské nadvlády?

Vše teď bude záležet na poměrech na magistrátě. Koalice je široká. Lidovci v čele s bývalým radním Janem Wolfem jsou pro, Jiří Pospíšil z TOP09 Hřiba již za akci strážníků kritizoval, Piráti jsou proti. Takže co na to Jan Čižinský, katolík, organizátor skautských katolických plesů a svého času lidovec? Poslední zápis na jeho (jinak pilně doplňovaném) facebooku je petice proti kácení stromů v ulici Na Smetance. Stromy se kácet nesmí, mariánské sloupy asi ano…

Doporučujeme krásný rozhovor se sochařem Petrem Váňou v DVTV

Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 . Děkujeme!