Emisní norma Euro 7 bude letos jedním z hlavních témat evropské politiky. Nejde jen o to, zda automobilový průmysl v EU přežije rok 2025. V navržené podobě jde o útok na mobilitu jako takovou. Detailní popis situace přinesl na twitteru Ondřej Krutílek, analytik evropské legislativy, který pracuje v Evropském parlamentu v týmu Alexandra Vondry a je členem poradního týmu předsedy vlády Petra Fialy.
Evropská komise návrhem z listopadu necílí jen na spalovací motory, ale i na vozidla, která by měla přispět k udržitelnější dopravě – hybridy, elektromobily, kamiony a autobusy. Pokud jde o „emise z výfuku“ (kromě CO2, které jsou regulovány jinou legislativou), oproti stávající Euro 6 se pouze slaďují požadavky na benzínové a naftové motory (v neprospěch těch druhých). Jenže pak už je to jedna nášlapná mina za druhou.
Zaprvé, emise se mají měřit ještě přesnějšími přístroji než dosud, a to i v extrémních situacích. Fakticky to znamená výrazně přísnější limity pro oxidy dusíku, formaldehydu, nemethanových organických plynů a amoniaku a konec manuálních převodovek.
Taky se má zpřísnit limit pro tzv. evaporativní emise („emise z nádrží“), což v podstatě znemožní výrobu menších aut.
Zcela nově se mají měřit také emise z otěru brzd a pneumatik, což negativně dopadne na výrazně těžší elektromobily. U hybridů má být navíc zaveden požadavek na nucené využívání elektromotoru, například při vjezdu do center měst s nízkoemisními zónami.
Euro 7 má začít platit už od července 2025 v případě osobních aut a dodávek a o dva roky později u nákladních aut a autobusů, přičemž není jasné, zda Evropská komise stihne připravit včas všechny potřebné metodiky a prováděcí předpisy (tzv. delegované akty).
Automobilky tvrdí, že pokud bude nová norma příliš přísná, odčerpá jim peníze, které by mohly investovat do elektromobility, se kterou už počítají. Stejně tak připomínají, že problém představuje spíše starý vozový park, přičemž Euro 7 jeho obnovu zpomalí, protože auta zdraží.
Automobilky si ale za dnešní situaci mohou tak trochu i samy. Kývly na konec spalovacích motorů v osobních autech a dodávkách (do roku 2035) a čekaly odložení Euro 7 ad acta. Nebo alespoň její podstatné zmírnění. Jak vidno, spletly se.
Česká rámcová pozice všechny problematické aspekty návrhu zohledňuje (automotive tvoří cca 9 % HDP ČR). Švédské předsednictví se však netají svými ambicemi připravit pozici členských států v Radě už do června 2023
V Evropském parlamentu je z hlediska ČR důležité, že zpravodajem návrhu ve výboru ENVI bude Alexandr Vondra. Stanoviska k návrhu budou připravovat také výbory ITRE, IMCO a TRAN. Pozice Evropského parlamentu by měla být hotova, pokud všechno dobře půjde, do konce listopadu 2023.
Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme