Točil Gotta i sv. Anežku…

 Medaili sv. Vojtěcha obdržel v sobotu ve Staré Boleslavi během Národní svatováclavské pouti dlouholetý kameraman České televize Jiří Lebeda, který proslul hlavně jako kameraman nezapomenutelného svatořečení Anežky České v Římě 12. listopadu 1989.  Cenu za jeho téměř třicetiletou práci pro Náboženské vysílání ČT  mu předal kardinál Dominik Duka.

Jak jste se k práci na náboženských pořadech ČT vůbec dostal?

Před rokem 1989 jsem byl zaměstnancem Československé televize a už v dobách tuhé totality jsem se v kostele potkával s režisérem Františkem Filipem. Když mu pak přesně před 30 lety byla svěřena režie prvního televizního náboženského pořadu u nás  – svatořečení Anežky České –  vzpomněl si na mě a přizval mě ke spolupráci jako hlavního kameramana.

Stál jste u samotných počátků náboženské tvorby v tehdejším Československu. Bylo těžké v zemi, která za sebou měla čtyřicetiletou ateistickou masáž, rozbíhat náboženské vysílání?

Jestliže jste věřící člověk a chodíte jako já do kostela, tak takovouto práci berete jako vyznamenání. Ani kolegové s tím žádný problém neměli. A já sám jsem se na tuto práci vždycky těšil.  Žádné problémy jsem nepociťoval.

O významu Jiřího lebedy v počátcích televizního vysílání se můžete dozvědět i v pořadu ČT Parta Analog

 

Je práce na náboženských pořadech v něčem odlišná od jiné tvorby?

To víte, že je. Takovou událost, jakou je bohoslužba, je třeba zprostředkovat tak, aby i divák, který nechodí do kostela, pochopil, o co jde. Žádná část bohoslužby se nesmí vynechat, nic podstatného nesmí vypadnout. Musíme dění při bohoslužbě zabírat tak, abychom neodtrhávali divákovu pozornost od toho podstatného, co se právě odehrává. Z tohoto důvodu třeba při čtení evangelia neprostříháváme na tváře věřících, ale po celou dobu zabíráme toho, kdo právě čte.

Vzpomenete si za těch třicet let, co jste se náboženské tvorbě věnoval, na nějaký opravdu silný zážitek, který vás zasáhl?

Nemohu zapomenout na návštěvu Jana Pavla II. na pražské letenské pláni. Když jsme připravovali kamery a dekorace, byl to pro mě tak silný zážitek, že jsem intenzivně pociťoval vděk za to, že tuto práci mohu dělat.

Za ta dlouhá desetiletí, co jste v Československé a později České televizi pracoval, jste se nezabýval pouze náboženskou tvorbou. Na jakou práci ještě rád vzpomínáte?

Pracoval jsem až do letošních Velikonoc, do svých jedenaosmdesáti let, kdy mi vypovědělo službu zdraví. Rád vzpomínám na natáčení Silvestrů s Vladimírem Menšíkem nebo Televarieté s Vladimírem Dvořákem. Natáčel jsem už v šedesátých letech pořady Miloslava Šimka s Jiřím Grosmanem či později vystoupení Karla Gotta v Lucerně. To vše byla krásná práce.

Myslíte, že vás práce s náboženskou tematikou nějak osobně obohatila?

Samozřejmě, že ano. Dělal jsem třeba všech dosavadních patnáct ročníků Národní svatováclavské pouti. To se do vás obtiskne, povznese vás to. Jsem za to opravdu vděčný.

 

 

 

Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme

200 Kč 500 Kč 1000 Kč