Skončíme jako skanzen pro čínské turisty?

Pamatujete jaké byly nejprodávanější a nejběžnější značky telefonů před patnácti lety? Nokia, Samsung, HTC, LG, Sony Ericsson, Motorola, Blackberry, Alcatel, Siemens… A někteří si možná vzpomenou i na francouzský Sagem!

Po patnácti letech z nich bez úhony přežil jen Samsung. Blackberry krachlo, Alcatel krachnul a značku vlastní čínské TCL, HTC je v háji, americká Motorola patří Číňanům, Ericsson skončil, Sony se propadlo v žebříčku dolů, LG to zabalilo, Siemens telefony už taky nevyrábí, Sagem krachnul. Za zmínku stojí i pokus Microsoftu vyrábět telefony, což skončilo koncem mobilní Nokie, kterou za tím účelem MS koupil a prodal. Parodie na Nokii teď vyrábí low cost v Číně. iPhone se tehdy teprve rodil a je jednou z příčin těch krachů.

Začalo to mobilama…

Nutno podotknout, že velká část těch telefonů se tehdy vyráběla v Evropě a na západě. Dnes (zatím) se vyvíjí celá řada komponent i do těch čínských na západě, ale vyrábí se často také v Číně nebo někde v Asii (chipy, zvukové čipy, sklo, displeje, senzory foťáků, paměti…)

Jaké telefony jsou nejprodávanější dnes? Apple (designováno v Kalifornii, montováno na Taiwanu), Samsung (Korea vyráběná ve Vietnamu) no a zbytek je už prakticky jenom Čína. Podle prodejnosti to jsou –  Xiaomi, Oppo, Honor, Vivo, Huawei, Lenovo, ZTE, OnePlus, Realme.

Abych byl zcela konkrétní. Podíl na trhu Samsungu a Apple je 37%. Jenom tři první čínští výrobci Xiaomi, Oppo a Vivo mají 30%. A zbývajících 33% bude z drtivé většiny taky Čína.

Jinými slovy – stačilo jen cca deset let aby na Západě kompletně zkrachovalo jedno hyper úspěšné průmyslové odvětví a bylo téměř zcela převálcováno čínskou konkurencí, která začínala ZCELA OD NULY na zelené louce. Oj, já si pamatuju, jak se mnozí smáli, že my budete ti chytří „vývojáři“ co mají know how a tihle „otroci“ nám to budou v cizině levně vyrábět. No už se nesmějí.

Nokia měla totální světovou dominanci, byla největším světovým výrobcem mobilů a největší finskou firmou s obratem větším než finský rozpočet. Teď mobilní divize paběrkuje a fakticky jen licencuje logo asijským výrobcům.

Pokračuje to auty…

No a proč o tom mluvím? Protože se to právě děje evropským automobilkám. Tady v článku na aktualne.cz se podívejte na to, jakými značkami budete do 5-10 let jezdit, pokud se nestane nějaká opravdu podivuhodná událost, jako třeba válka s Čínou. Volkswagen bude vyrábět koloběžky. Někde v Laosu.

Jak chce proboha Škodovka s Fábií konkurovat autům, které stojí polovinu, mají lepší parametry a vevnitř jsou místo laciného plastu, kde skoro i volant je za příplatek, luxusní jako evropské prémiové značky?

Ale i kdyby nějaká válka byla – byť jen obchodní – tak jsme stejně v háji a bude to Indie, kdo nás převálcuje. Koneckonců Jaguar, kterým jezdím, je indická firma už dávno.

My už nemáme díky demografickému vývoji ani lidi, co by to tu vyráběli. Země, kde je problém sehnat instalatéra nebo elektrikáře, si nemůže dělat velké plány na to, že bude v obřích fabrikách vyrábět nějaké hitech výrobky. Nemáme dost programátorů (o tom něco vím) ani jiných odborníků. Ledaže by měli soudruzi plán, že si sem na to někoho přivezou. Což možná mají, jenže zatím si sem mnoho inženýrů a konstruktérů, ale ani těch elektrikářů, opravdu nepřivážejí.

Díky morálce „chceme třídenní pracovní týden a šestihodinovou pracovní dobu“ nemáme produktivitu. A díky stavu vysokého školství nemáme ani mozky, které by to vymýšlely anebo peníze, abychom je zaplatili. Číňani navíc masivně přeplácí designery, konstruktéry a vývojáře na Západě, takže ti co tu byli odcházejí za penězi a spoustu těch aut navrhovali stejní lidé, co dřív dělali pro BMW, VOLVO a další. Xiaomi si kupuje do telefonů brand Leica.

Jediné, co s tímhle může dost nepředvídatelně zamávat je překotný vývoj umělé inteligence, který změní společnost tak významně, že tohle bude nepodstatné. A to se stát může. Plus Činu to, co se děje teď u nás, za pár let taky dožene. Demografii mají katastrofální a s prosperitou přichází i snížení produktivity a progresivní nápady. Ale nemyslím, že dřív, než za deset let. Nás to nezachrání.

Skanzen pro čínské turisty

Tím chci říct, že to, čemu pořád nechce spoustu lidí věřit, se stává skutečností. Konec zvonec. Stáváme se skanzenem, kde bude klesat životní úroveň a který bude tahat za kratší konec provazu. Pokud děláte v koncernu, začínejte se poohlížet po nový práci a zamyslete se. jestli si brát hypotéku. Vzhledem k tomu, že pocházím z města, kde má Škodovka fabriku, tak tohle adresuji mnoha svým kamarádům, kteří v ní pracují…

Takže za mě, kdybych si měl vybrat, tak se mi nejvíc líbí Avatar. A hádejte, kde má tahle firma designovou centrálu? V Mnichově. Komupak asi Číňani ty designery přebrali? Audi? VW? BMW? Mě to nápadně připomíná Porsche. A taky že jo! Šéfuje tomu Nader Faghihzadeh, Íránec a designer z BMW co dělal řadu 7.

Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010 Děkujeme