Dotace na elektromobily jsou asociální zrůdnost

Představte si, že žijete na východním Slovensku, od výplaty k výplatě, a přečtete si, že vaše vláda rozdala v přepočtu 150 milionů korun, aby si lidé mohli koupit 750 elektromobilů. A že tak učinila třeba na úkor vyloučených lokalit, kde by taková investice mohla pomoci ke zvýšení životní úrovně tamních obyvatel. Nejhorší je, že slovenská vláda (a nejenom ona) takto skutečně postupuje.

Dotace 8000 euro (přes 200 000 korun) na jeden elektromobil a 5000 euro (takřka 130 000 korun) na plug-in hybrid zmizela během několika minut. Cena vozu nesmí přesáhnout 50 000 eur (cca 1,3 milionu korun). Teslu si za ni nekoupíte, ale v přepočtu nad 750 000 korun pořídíte celou řadu vozů.

Dá se tak očekávat, že dotace doputovala k někomu, kdo zrovna nedostatkem peněz netrpí, zatímco se mu na auto složili i ti, kteří sami žádné nemají, protože si ho nemohou dovolit. Není divu, že na sociálních sítích tento experiment slaví třeba bývalý státní náměstek Tomáš Prouza, který by byl možná první, kdo by si pro takovou dotaci běžel.

Tomáš Prouza @ProuzaTomas

Někteří trollové rádi tvrdí, že o e-mobilitu není zájem. Tak pro zajímavost: Slováci za pár minut po spuštění vládního programu na podporu nákupu nových ekologických aut vyčerpali celý balík 153 mil. korun. Na e-auto bylo 204 000 korun, na plug-in hybrid 127 500.

 
Je to v podstatě fascinující asociální zrůdnost, kterou poněkud paradoxně tlačí levicové strany napříč celou Evropou. Pokud budete hledat, proč bývalí voliči sociálních demokratů utíkají mnohdy i k extremistům, tady máte jeden ukázkový příklad. Srovnatelnou zrůdností je, že pro životní prostředí je efekt této dotace nulový (možná dokonce záporný), pro automobilky jde o kapku v moři, která neřeší vůbec nic.
 

Za výši této dotace koupíte ojetý automobil s konvenčním pohonem. Skutečně by mě zajímalo, jak politici budou vysvětlovat třeba rodičům s postiženým dítětem, důchodcům či lidem v exekuci, že jim nikdo na koupi auta nepřispěje, protože ji dostanou lidé, kteří už třeba auto mají, ale protože elektromobilita je cool, tak chtějí i další. 

Psal jsem už před časem, že dotace na koupi elektromobilu nepochybně dorazí i do Česka. Celý „elektromobilní“ model na dotacích stojí, bez nich se zadrhává. Ne nadarmo nikde moc nevidíte statistiky o prodeji elektromobilů. Mimochodem schválně, kdo z vás najde zprávu, že prodej elektromobilů se v listopadu v Norsku propadl o 27 procent. Nižší dotace, nižší prodej.

Možná jsem ze starého světa a nechápu, že budoucnost patří elektromobilitě. Nicméně v mém světě jste dotace na výrobu aut nepotřebovali, kromě jiného. A levicové strany se snažily pomáhat sociálně slabým či jinak znevýhodněným občanům, nikoliv naopak. Slovenský případ by měl sloužit jako varování třeba i pro současnou vládu Andreje Babiše, že je to skutečná asociální zvrhlost, kterou mu jeho voliči neodpustí. Voličům bych jen vzkázal, že takové dotace si nemusíme nechat líbit.

V rámci vzájemné spolupráce přebíráme z info.cz

Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010  Děkujeme!