Bude to o ekonomice, blbečku

Je tomu již přes třicet let od skončení bojových operací války v Zálivu. Tehdejší americký prezident George Bush starší se po spojeneckém vítězství stal miláčkem amerického lidu. V březnu 1991 jeho práci v úřadu kladně hodnotilo 90 procent Američanů. Zdálo se, že vítězství pro druhé volební období má „v kapse“.

Nastoupil ale James Carville. Jakožto stratég prezidentské kampaně Billa Clintona vyvěsil v ústředí volebního štábu v Little Rocku ceduli se třemi „přikázáními“. Ta v bodech shrnovala, co má kampaň zejména obnášet, co má sdělovat, aby Clinton-vyzývatel Bushe staršího z Bílého domu odklidil.

Druhé z „přikázání“ se nakonec stalo sloganem celé Clintonovy úspěšné kampaně: „The economy, stupid“. Zatímco Bush starší obhajoval svůj mandát zdůrazňováním bezpečnostních hrozeb a role zahraniční politiky, Clinton – a zmíněný slogan to vystihuje – vsadil spíše na zájem běžného Američana o svoji peněženku a o svoji výplatu. „Je to ekonomika, oč ve skutečnosti jde, blbečku,“ hlásá totiž slogan.

Bush starší snad i pro své válčení odsunul ekonomiku na druhou kolej. V březnu 1991 byl sice na vrcholu popularity, jenže v USA zároveň končila osmiměsíční recese, která ztížila živobytí mnoha americkým domácnostem. Nastala i v důsledku vpádu iráckých vojsk do Kuvajtu, respektive souvisejícího ropného šoku, který počátkem devadesátých let podlamoval důvěru amerických spotřebitelů i firem v ekonomiku. Důvěra zůstala podlomená déle, než jak trvalo opojení Američanů ze spojeneckého udolání Saddáma Husajna během proslulé operace Pouštní bouře.

A právě toho využil James Carville. Prezidentský vyzývatel Bill Clinton tak zkrátka Američanům sliboval, že pokud jej dostanou do Bílého domu, dočkají se vítězství i jejich vlastní peněženky.

České vládní strany tak jistě těší nejnovější, dubnová čísla ČSÚ. Aktuálně totiž hodnota ukazatele celkové důvěry v tuzemskou ekonomiku vzrostla na 94,7 bodu z březnové úrovně 87 bodů, tedy o 7,7 bodu. Jedná se o druhý největší meziměsíční nárůst důvěry lidí i firem v ekonomiku Česka v historii měření od roku 2003.

Výrazněji narostla důvěra v ekonomiku pouze jednou, a to loni v červenci. Tehdy lidé i firmy v Česku získali pocit, že se pandemii podařilo překonat. Tato tehdejší nálada byla podpořená otevíráním ekonomiky včetně například restaurací, k němuž docházelo už koncem jara. Nyní je výsledek příznivější o to, že k takovému otevření ekonomiky jako loni na přelomu jara a léta zatím nedošlo, přitom optimismus lidí i firem narostl také velmi výrazně. Na druhou stranu je pravda, že loni v červenci se z jarní uzavírky vzpamatovávala podstatná část průmyslu, který ovšem letos na jaře zavřený nebyl. Otevírání dobrovolně zavřené části průmyslu včetně automobilek tehdy optimismus umocnilo.
Citelný nárůst ekonomické důvěry lidí v Česku je tedy pozitivní zprávou právě pro vládní politiky. I pro ně platí stará dobrá poučka: „The economy, stupid“.

Lidé se u říjnových voleb budou rozhodovat, komu dát svůj hlas, z podstatné části podle toho, jak se bude dařit právě ekonomice a jaký z ní budou mít pocit. Čím lepší tento pocit bude, tím lepšího výsledku vládní strany mohou potenciálně dosáhnout.

Konzervativní noviny nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory. Pokud se Vám Konzervativní noviny líbí, budeme vděčni za Vaši pomoc. Číslo účtu: 2701544173 / 2010  Děkujeme